Mindannyian szívesen megyünk étterembe, vagy más vendéglátóhelyre, de nem mindegy, milyen szájízzel távozunk onnan. Nem is elsősorban az ételek vagy italok minőségén van a hangsúly, sokkal fontosabb számunkra, hogyan bánnak velünk. Ebben pedig legnagyobb szerepe a minket fogadó pincérnek van. A vendéglátásban tehát elengedhetetlen, hogy kitűnő pincéreket alkalmazzanak. De mégis milyen a jó pincér? Milyen tulajdonságok nélkülözhetetlenek ebben a szakmában? Ezeket írtuk most össze.
A jó vendéglátó tulajdonképpen igazi házigazda is egyben. Kedvesen fogadja a vendégeket, és mindent megtesz azért, hogy azok otthon érezzék magukat az adott helyen. Akkor is, ha csak egy kávézóról van szó, de akkor is, ha egy ötcsillagos hotel étterméről.
A jó pincér tehát számos pozitív emberi tulajdonsággal bír és természetesen szakmailag felkészült. Mit is jelentenek ezek konkrétan?
A jó pincér
- birtokában van a megfelelő szakmai tudásnak és általános műveltségnek.
- ismeri a munkahelye termékeit.
- hivatástudattal és szakmai alázattal rendelkezik.
- udvarias, becsületes és kötelességtudó.
- figyelmes, előzékeny és felelősségteljes.
- jó emberismerettel bír.
- jó az emlékezőtehetsége és a megfigyelőképessége.
- jól kommunikál, könnyen teremt kapcsolatot a vendégekkel.
- kulturált és fegyelmezett.
- képes az önuralomra.
- szabálykövető (gondoljunk a hatósági előírásokra), valamint
- beszél valamilyen idegen nyelven.
Amint látjuk, nagyon sok mindennek kell megfelelnie egy jó pincérnek. Természetesen ezek a tulajdonságok, jellemvonások senkiben sincsenek meg együttesen. De nem szabad megijedni! Tanulással, önfejlesztéssel valamennyi készség és képesség fejleszthető. Az OKJ Akadémián éppen ezért nem csak szakmai képzésben részesülnek a Pincér szakmát választó tanulóink. Nagy hangsúlyt fektetünk a személyiségjegyek fejlesztésére is.
Mire figyelj, ha igazán jó pincér szeretnél lenni?
A pincérek legfontosabb feladata, hogy lehetőleg minden vendég elégedetten távozzon fogyasztás után. Ehhez pedig minden apró feladatra oda kell figyelni. Hogy tudd, melyek ezek a teendők, szakmailag professzionális szinten kell felkészültnek lenned.
1. Alaposan tanuld meg a szakmát!
Magas színvonalú munkavégzéshez nélkülözhetetlen a szakmai felkészültség és a tanultak helyes alkalmazása. Az alapokon túl mindig tudnod kell azt is, mely terméketek fogyott el éppen, vagy módosult valamelyest. A termékismeret amúgy is alapvető dolog, tisztában kell lenned az ételek, italok készítésével, hozzávalóival. Ugyanúgy ide tartozik a helyes számlázás, a mennyiségek pontos felvezetése is.
2. Ügyelj a megjelenésedre!
Banálisnak tűnhet, de nagyon fontos a személyi higiénia. Legyél mindig tiszta, ápolt, és a munkaruhád is legyen makulátlan. Ha csak nem extrém munkahelyen dolgozol, kerüld a sok ékszert, a kirívó megjelenést.
3. Légy alázatos a munkáddal kapcsolatban!
Vagyis fogadd el, hogy olyan dolgokat is el kell majd végezned, amelyek látszólag nem a te feladataid közé tartoznak:
- Evőeszközök megtisztogatása,
- szalvétahajtogatás
- só-és borsszórók feltöltése,
- asztalok és székek beállítása,
- evőeszközök utántöltése a pultban,
- terítés.
4. Figyelj a kommunikációdra!
Legfontosabb az arckifejezésed és a testbeszéded. Senki sem szereti a mogorva embereket, tehát mosolyogj! A mosoly azonnal jó közérzetet biztosít a vendégeknek, ahogy a megfelelő testbeszéd is. A vendég érezze, hogy maximálisan rá figyelsz. Ugyanígy ügyelj arra, hogy rendelésfelvételnél ne légy tolakodó és ne beszélj túl sokat.
5. Tartsd tiszteletben a vendéget!
Ez nem olyan könnyű, mint amilyen egyértelmű. A vendégek nagyon különbözőek lehetnek. A barátságostól kezdve a határozotton vagy az idegesen át a tartózkodóig mindenféle vendégtípussal lesz dolgod. Ilyenkor nagy odafigyelést igényel a kiszolgálás. Ehhez szükséged van a jó emberismeretre és az empátiára. Nem utolsósorban pedig időnként önuralomra is. Ne feledd, a vendég fizet az áruért és a szolgáltatásért, tehát neked a lehető legtöbbet kell kihoznod magadból.
6. Képezd magad folyamatosan!
A jó pincér nem elégszik meg az egyszer megtanultakkal. Ahogy változik a világ, úgy fejlődik a vendéglátóipar és változik a gasztronómia is. Ha igazán jó munkát szeretnél végezni, figyelemmel kell kísérned szakmád aktuális trendjeit is.
Láthatod, milyen sokrétű és színes szakma a pincéré. Nem is könnyű megfelelni az elvárásoknak. De szorgalommal, hivatástudattal mindez elsajátítható. Az OKJ Akadémián célunk, hogy minden Pincér szakmát választó hallgatónk a lehető legjobb képzésben részesüljön. Mivel a piac és a fogyasztói igények is folyamatosan változnak, az OKJ Akadémián naprakészen követjük az aktuális trendeket. Ennek megfelelően rendszeresen indítunk különféle vendéglátóipari OKJ képzéseket:
- Pincér (34 811 03) – középfokú szakképesítés, amely szintén alapfokú iskolai végzettségre épül.
- Vendéglátó eladó (OKJ 31 811 04) – alsó középfokú részszakképesítés, amely alapfokú iskolai végzettségre épül.
- Szakács (OKJ 34 811 04) – középfokú szakképesítés, amely szintén alapfokú iskolai végzettségre épül.
- Fogadós (OKJ 54 341 01) – középfokú szakképesítés, amely szintén alapfokú iskolai végzettségre épül.
- Vendéglátásszervező (OKJ 54 811 01) – emeltszintű szakképesítés (technikus), amely érettségi végzettséghez kötött.
- Diétás szakács (OKJ 35 811 03) – középfokú szakképesítés-ráépülés, amely alapfokú iskolai végzettséget igényel.
- Élelmezésvezető (OKJ 52 811 01) – felső középfokú szakképesítés, amely érettségi végzettséghez kötött.
- Szállodai recepciós (OKJ 52 812 01) – felső középfokú szakképesítés, amely érettségi végzettséghez kötött.
- Vendéglátó-üzletvezető (OKJ 35 811 02) – középfokú szakképesítés-ráépülés, amely alapfokú iskolai végzettséget igényel.