A logisztikai ügyintéző szakma nagyon keresett Magyarországon. Sokan választják ezt az OKJ-képzést érettségi után. Nem árt azonban előre látnunk, mit csinál pontosan egy logisztikai ügyintéző. Az alábbiakban összeszedtük a legfontosabb feladatait.
A logisztikai ügyintéző feladata
Röviden úgy fogalmazhatjuk meg, hogy
- a termék beszállíttatása a gyártótól a kereskedelmi céghez, illetve
- a termék továbbszállíttatása a kereskedelmi cégtől a vevőhöz.
Vagyis a szállítások intézése és a fuvarosokkal való kapcsolattartás.
Természetesen ez a valós életben nem ennyire egyszerű. A logisztikai ügyintéző koordinátori szerepe kiterjed a gyárakra, a termelőüzemekre, a fogadó intézményekre is. Ezen felül pedig nemcsak termékek szállítmányozásával foglalkozik, hanem biztosítja a megfelelő információáramlást is a felek között.
A logisztikai ügyintéző a szállítmányozás során tehát irányít, menedzsel, ellenőriz és dokumentál.
A logisztikai ügyintéző konkrét feladatai
A logisztikai ügyintéző
- megszervezi az alapanyag-beszerzést,
- biztosítja az alapanyag eljutását a termelőüzembe,
- koordinálja az elosztást,
- továbbítja a készterméket a kereskedők felé, valamint
- ügyel közben a költséghatékonyságra is.
Logisztikai ügyintézőre azonban nemcsak a termelésben van szükség. Hasonló koordinátorok dolgoznak szellemi területeken is, mint például
- tervező irodákban,
- reklámügynökségeknél,
- könyvelőirodákban és
- felméréseket, tanulmányokat végző cégeknél.
Milyen képességekkel kell rendelkeznie egy logisztikai ügyintézőnek?
Mivel a feladatköre nagyon összetett, egy logisztikai ügyintézőnek számos készséggel és képességgel kell rendelkeznie.
1. Stressztűrés
Minden logisztikus egyetért abban, hogy ez a legfontosabb. A logisztikai ügyintéző a munkája során ugyanis rendszerint két tűz között van. De gyakori az is, hogy mindhárom fél érdekeit kell egyszerre képviselnie. Képzeljük el a helyzetet: egyik oldalról a vevő sürget, másik oldalról az alvállalkozó, aki a szállítást végzi. Harmadrészt pedig ott van maga a gyártó is, aki esetleg éppen önhibáján kívül késik a termékleadással. Ez egy tipikus stresszhelyzet, amelyet a jó logisztikai ügyintézőnek tudnia kell kezelni.
2. Jó kommunikációs képesség
A logisztikai ügyintéző feladatiból egyértelműen következik, hogy jól kell tudnia kommunikálni. Pontos információátadásra és talpraesettségre van ahhoz szükség, hogy a szállítás sikeres legyen. Jó kommunikáció nélkül nagy kárt szenvednének az érintett felek. Természetesen még így is előfordulhat, hogy hiba csúszik a gépezetbe. Ekkor válik különösen fontossá a kommunikáció: a kisebb hibákat, csúszásokat jó kommunikációval le lehet kezelni.
3. Problémamegoldó képesség
A fentiekből egyértelműen következik, hogy ebben a szakmában gyorsan és hatékonyan kell döntéseket hozni. Számos olyan helyzet adódhat, amelyben a logisztikai ügyintéző problémamegoldó képességén áll vagy bukik az üzlet. Gyors helyzetfelismeréssel, megfelelő tapasztalattal azonban a legtöbb felmerülő gond orvosolható.
További elvárt készségek, képességek
Bár a három fent felsorolt képesség minden logisztikai munkakör alapja, a jó logisztikai ügyintézőnek további képességekkel is rendelkeznie kell. Ezek az:
- empátia,
- kereskedői véna,
- vevőközpontú, racionális gondolkodás,
- precizitás és alaposság,
- kitűnő memória,
- idegennyelv-tudás és
- marketing ismeretek.
Logisztikai és szállítmányozási ügyintéző-képzés
Ma hazánkban szinte minden nagyvárosban indítanak Logisztikai és szállítmányozási ügyintéző képzéseket. Az OKJ számból egyértelműen kiderül, hogy a képzés emeltszintű szakképesítés (technikus), amely érettségi végzettséghez kötött. Mivel az OKJ Akadémián naprakészen követjük a piac alakulását, kereskedelem és marketing tanulmányi területen is rendszeresen indítunk képzéseket. Ennek köszönhetően tanulóink végzettségük megszerzése után könnyen el tudnak helyezkedni. A logisztikai ügyintéző képzés egyike a legnépszerűbbeknek.