Kávézónyitáson gondolkozol? Végre saját vállalkozásba fognál? Nem fogunk hazudni neked: nem lesz egyszerű, viszont semmiképp sem a bonyolultabb engedélyeztetések közül való. Ha megfogadod a tanácsainkat, hamarosan a saját kávézódban üdvözölheted a vendégeidet.
A kávézónyitás alapfeltételei
Mi abból indulunk ki, hogy valószínűleg van némi közöd a vendéglátáshoz, esetleg a kávékhoz is. Legalábbis reméljük, mert szentül hisszük, hogy egy kávézó nyitása anélkül csak pusztán üres vállalkozás. Persze ez sem lenne gond, de ha sikerre akarod vinni az üzletet, igenis kell a hozzáértés. Meg sok minden más is.
A kávézónyitást – mint minden kereskedelmi egységét – a 210/2009 (IX.29.) Kormányrendelet a kereskedelmi tevékenységek végzésének feltételeiről szabályozza.
Nézzük meg hát a legfontosabb feltételeket egy kávézó megnyitásához:
- Anyagi források
- Bérelt vagy saját tulajdonú ingatlan
- Szakmai végzettség
- Működési engedélyek
- Marketing
Ha rendelkezel elegendő tőkével és már megvan a kávézód üzlethelyisége is, jöhetnek a kevésbé szeretett dolgok: papírok, dokumentációk, engedélyek.
Szakmai végzettség kávézónyitáshoz
Vannak olyan esetek, amelyeknél nem fontos, hogy az adott területen rendelkezz megfelelő papírokkal. Felveszel szakképzett dolgozókat és az üzlet virágzik is. A vendéglátás ezen része, vagyis a kávézónyitás azonban nem ilyen. Érdemes minimum OKJ Vendéglátó eladó szakmával rendelkezned, de szerintünk az sem árt, ha van barista végzettséged is.
Működési engedélyek
Több engedélyt is be kell szerezned, ha 2019-ben kávézót akarsz nyitni. A legalapvetőbb dokumentációs feladatok ezekhez
- az önkormányzati regisztráció,
- a NÉBIH-engedély és
- a tűz- és érintésvédelmi engedély megszerzése.
Az önkormányzati regisztráció során a termékkört és az üzlethelyiség nyitvatartását is meg kell adni.
A NÉBIH-engedély megszerzéséhez jó, ha van alaprajzod az üzlethelyiségről, és készítened kell majd anyagmozgatási dokumentációt. Ne ijedj meg, ez pusztán annyit jelent, hogy hogyan jutnak be (illetve ki) az alapanyagok az üzletbe, azon belül pedig a végleges helyükre.
Ugyanígy rögzíteni kell azt is, hogyan fogjátok takarítani a helyisége(ke)t és természetesen, hogy pontosan mit fogtok árulni.
Dokumentáció
Az engedélyek megkérése formanyomtatványokon történik. Ezek beszerzésében az önkormányzat segít. Ezen kívül azonban más dokumentációkra is szükséged lesz.
- HACCP rendszer kialakítása
- Kémiai kockázatbecslés dokumentáció
- ÁNTSZ bejelentés (a tisztítószerekről, amelyeket használtok majd)
- Munkavédelmi kockázatbecslés
Ha lesznek alkalmazottaid is, szükséges
- munka- és tűzvédelmi oktatást szervezned,
- higiéniai és HACCP-oktatást tartatnod,
- egyéni védőeszköz-szabályzatot készítened,
- az orvosi vizsgálatok rendjét szabályoznod, és nem utolsó sorban
- anyaghányad-nyilvántartást készítened.
Az OKJ Akadémia is segít
Mielőtt azt mondanád, hogy ezek után inkább nem is nyitsz kávézót, megnyugtathatunk. A fenti dokumentációk elkészítéséhez rengeteg szakember áll a rendelkezésedre. Ez is egy szakma, nem beszélve arról, hogy ezeket a szabályzatokat amúgy is csak szakember készítheti el. De van még egy jó hírünk: az OKJ Akadémia Vendéglátó eladó képzésén részletesen foglalkozunk a HACCP-rendszerrel is. Tőlünk mindent megtanulhatsz, amire csak szükséged lehet.
Neked tehát csak annyi a dolgod, hogy tanulj és tervezz. Aztán már nyithatsz is egy kávézót. Izgalmas, ugye?